Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin


Koko kevään kuumana käynyt keskustelu koronan aiheuttamista rajoituksista normaaliin elämänrytmiimme ei liene jäänyt keneltäkään huomaamatta. Näkökantoja ja kokemuksia aiheesta on jaettu ahkerasti ja myös media on vahvasti tukenut käytyä keskustelua. Jokaisella meillä on toki vahva omakohtainen kokemus aiheesta ja niiden kautta olemmekin rakentaneet korona-ajan maailmakuvamme tietynlaiseksi. En halua mitenkään väheksyä kenenkään rankkoja ja pysähdyttäviäkin kokemuksia vaan enemmänkin nostaa ajatusta siitä, että useimmiten kaikilla asioilla on kaksi puolta.

Itse kuuluin siihen väestöryhmään jolle korona toi muutoksen, mutta myös mahdollisuuden. Olen pitkään miettinyt oman konsultointiin liittyvän yrityksen perustamista ja vihdoin sen aika piti olla vuonna 2020 – no ymmärrettävistä syistä en ole perustanut yritystä vaan jäänyt tarkkailemaan tilannetta.

Eli oikeastaan nyt koronan aikana toteutui pahin pelkoni: jäin hetkellisesti ilman töitä. Jos vaikka viisi vuotta sitten minulle olisi kerrottu, että tilanteeni on armon vuonna 2020 tällainen niin olisin tarvinnut kokonaisen paperitehtaan vuosituotannon paperipusseja auttamaan hyperventilaatiossani. Ja hyvä niin, viisi vuotta sitten asiat olivatkin vahvasti erilailla kuin tänä vuonna. Viimeisten vuosien aikana olen ohjannut useampaakin uransa käännekohdassa olevaan ammattilaista ja nyt olenkin tilanteessa, jossa pääsen käyttämään omia oppejani käytännössä.  Tilanne on uusi ja täynnä mahdollisuuksia, ja tottakai välillä tunteeni eivät ole pelkästään positiivisia. Mutta näin sen pitää ollakin - ilman pientä kasvukipua harvoin syntyy kasvua.

Ikä ja kokemus ovat jo osoittaneet, että lopulta kuitenkin elämä kantaa. Aina vain askelmerkit eivät mene omien suunnitelmiemme mukaisesti. Tulee pienempiä ja isompia mutkia matkaan, mutta joka kerta kun näin on käynyt olen kuitenkin lopulta huomannut kuinka elämä on kantanut. Vaikka toteuma ei ole ollut juuri se mitä olen itse ajatellut on se kuitenkin vienyt minut oikeaan paikkaan juuri oikealla hetkellä.

Juuri nyt olen tilanteessa, jota kautta tulen pääsemään juuri sinne minne olen ollut jo pitkään matkalla – korona-aika auttoi kirkastamaan visioni.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä minusta tulee isona?

Muutos on mahdollisuus!

OLEMME MUUTTANEET!